A mindfulness veszélyei – Interjú Susan Brinkmannal

Patti Armstrong írása

Susan Brinkmann korábban New Age feminista volt, most katolikus hitvédő, díjnyertes szerző, harmadrendi karmelita, író, rádió- és TV házigazda, dolgozik a Living His Life Abundantly-nak és a Women of Grace-nek.

Tudja milyen érzés rossz helyen keresni a boldogságot, és az életét a katolikus hit jó hírnevének megosztásának szentelte. Legutóbbi könyve a Katolikus útmutató a Mindfulnesshez figyelmeztet a legújabb keleti meditáció veszélyeire, és átfogóbb utat kínál a katolikusok részére, mely az Egyház szentjeinek és orvosainak bölcsességén alapul. 

 

Első kérdés: Miért növekszik a “mindfulness” gyakorlók száma? 

A “Mindfulness” a Buddhizmusban gyökerezik, és arra törekszik, hogy aktív, nyitott figyelmet szenteljen a jelennek, melyben gondolatait és érzéseit távolról nézve figyeli anélkül, hogy jónak vagy rossznak ítélné meg azokat. Noha nem szellemi gyakorlatként hirdetik a stressz és a szorongás legyőzésének eszközeként, a buddhista meditáció számos formája egyikeként gyakorolják “Body Scan Meditáció”, “Breathing Space Meditáció” és “Expanding Awareness Meditáció” néven. Az ilyen típusú meditációknak nem az Istennel való kapcsolat a célja. 

Miért írta meg ezt a könyvet?

A legnagyobb aggodalmam, hogy sok katolikus megpróbálta integrálni a mindfulness meditációt az imájukba és a spirituális életükbe. Úgy indultak el ezen az úton, hogy azt hitték ez nem “buddhista meditáció”, és csak az “itt és most-ra” fókuszálunk. De amikor a számos mindfulness meditációs technika valamelyikét alkalmazzuk mint pl. a “Breathing Space Meditációt”, a “Body Scan Meditációt” és más hasonló meditációkat amiket tanítanak, akkor belépünk a buddhista meditációk világába. 

Sok katolikus megpróbálja ezeket a gyakorlatokat elkülöníteni, de nyugaton általános zavar alakult ki a keleti meditációval kapcsolatban, mert különbözik a nyugatitól (az egyik egy mentális gyakorlat, a másik az Istennel való párbeszéd) amely sok esetben ötvözi a kettőt, és ez gyakran szellemi katasztrófát okoz, bizonyos esetekben ördögűzésre is szükség lehet. 

Miért probléma a gyakorlatok kombinálása?

Ahogyan a könyv is kifejti, személyes tapasztalatom van ezzel kapcsolatban. A mi “New Age Q&A” blogunk a Women of Grace oldalon nemrégiben levelet kapott egy nőtől akinek a férje abbahagyta a rózsafüzér imát, mert úgy találta ez a fajta meditáció jobban ellazítja. Bár egyikünknek sem szabadna pihenés céljából imádkozni, hanem csak az Istennel való beszélgetés miatt. Ez is azt mutatja, hogy az emberek a lelki életük különböző szakaszában összezavarodnak – anélkül, hogy rájönnének – ily módon eltávolodnak Istentől.

Léteznek tanulmányok a mindfulness hatásairól?

Fokozódó tudományos aggodalom merült fel a mainstream média részéről, csak olyan tanulmányokat mutatnak meg ami a mindfulness előnyeit mutatja, és nem tudósítanak a gyakorlatok negatív eredményeiről. Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a mindfulness gyakorlása valójában visszaüthet az emberekre akik szándékosan kiiktatják a gondolataikat beleértve a pozitívakat is. Ez arra vezeti az embereket, hogy megszakítsák a kapcsolatot ahelyett, hogy összpontosítsanak az olyan problémákra, melyekhez több gondolkodás kell nem pedig kevesebb.

Ezen kívül a John Hopkins egyetem kutatói által 2014-ben elvégzett 18 000 mindfulness vizsgálat analízise csak 47-et talált módszertani szempontból megalapozottnak, ez csak 0,0026%. A 47 elfogadható közül a kutatás csak “mérsékelt bizonyítékokat” talált csökkent szorongás, depresszió és fájdalom szempontjából, valamint “kevés bizonyítékot” a mentális egészséggel kapcsolatos életminőség javulásra. Ez a kutatás sokkal riasztóbb eredményekhez vezetett a mindfulness negatív hatásaival kapcsolatban, ami arra sarkalt, hogy egy könyvben foglaljam össze, hogy az emberek teljesebb képet kapjanak erről a gyakorlatról, mint amit a gyakorlat támogatóitól kapnának.

Miért vonzza a mindfulness az embereket?

Számos oka van amiért vonzza az embereket. Először is a társadalom növekvő szekularizációja leértékeli a zsidó-keresztény vallást a “senkit sem érdekel” szintjére. Ennek eredményeként sok ember elhagyja a fő vallásokat, és az ebből eredő szellemi éhséget más gyakorlatokkal pótolja melyek a nem keresztény és/vagy a New Age filozófiáktól az okkultig terjednek.

Másodszor azt látom, hogy valahogyan el kell menekülni az élet nyomásától, ezért is vonzzák az embereket a keleti gyakorlatok. Ezek a gyakorlatok megváltozott tudatállapotot okoznak az elme kiüresítését szolgáló technikákon keresztül. Ez az emberek számára egy hamis megoldási utat kínál az aggodalmaiktól való szabaduláshoz.

Egy olyan korszakban amikor rekordot dönt a depresszió és a szorongás, ki nem akar csak egy kicsit is elmenekülni a problémáitól? Természetesen ezért vonzó.

A keresztény imában valószínűleg szembe kell nézni a problémákkal, de valakivel együttműködve, aki valóban meg tudja oldani a problémákat. A keleti meditációban az egyetlen út a menekülés. De utána is megmaradnak ugyanazok a problémák.

Harmadszor a pszichológusok és mások is hirdetik a gyakorlatot, sok pénzt lehet keresni az olyan pszicho-spirituális hóborttal mint a mindfulness.

Ugyanezt láttuk a múltban a Reiki és a Centering Prayer vonatokozásában is. Mikor ezek a gyakorlatok beépülnek a köztudatba, sokan törekszenek az anyagi kihasználásukra.

A teljes cikk elolvasható itt.

Létrehozva 2023. szeptember 26.