10 doktrinális tévedés és kétértelműség – Amoris Letitia

Matthew McCusker, a SPUC (Társaság a meg nem született gyermekek védelméért) igazgatóhelyettesének előadása a római Life Fórumon (2016. május 6.)

Közvetlen ellentmondás: a katolikus tanítással szembeni legnagyobb közvetlen ellentmondás McCusker szerint az, hogy Ferenc pápa állítása szerint azok az egyének, akik nyilvános súlyos bűnben élnek[1], bizonyos esetekben mind a bűnbánat, mind a szentáldozás szentségét felvehetik, miközben megmaradnak bűnös életmódjukban, ha azt állapítják meg, hogy a bűnük nem büntetendő.

Illeszkedő hivatkozások: McCusker megjegyzi, hogy Amoris Laetitia buzdításnak nem sikerült választ adnia a megszületendő gyermekekre, az idősekre és a fogyatékkal élőkre vonatkozó és növekedő veszélyeket illetően. Becslések szerint több mint kétmilliárd születendő életet pusztítottak el az abortusszal az elmúlt évszázad alatt. Egy több mint 250 oldalas dokumentumban, ami a családra vonatkozó kihívásokkal foglalkozik, csak kevés számú illeszkedő hivatkozás található az abortuszról.

Ferenc pápa kihirdeti a homoszexualitást: McCusker mutatja, hogy Ferenc pápa azt sugallja az Amoris Laetitia-ban, hogy az egynemű házasság egyike a „sokféle családi helyzetnek”, hogy azok „bizonyos stabilitást” kínálnak, és hogy „egyenlővé lehet tenni” a házassággal valamilyen szinten. McClusker megjegyzi: „Ez a megközelítés azt tükrözi, hogy ezt elfogadták a rendkívüli szinódus időközi jelentésében és a rendes szinódusi Instrumentum Laborisban, amit kétszer utasítottak el a szinódusi atyák.”

Az Amoris Laetitia-t vissza kell utasítani: McCusker következtetése: „Az a dokumentum, amely doktrinális hibát tartalmaz, nem tekinthető megfelelő eszköznek a katolikus igazság terjesztéséhez. Ezért vagyunk meggyőződve arról, hogy az egyetlen járható út az, hogy követeljük ennek a dokumentumnak a visszavonását. Ezt akár Ferenc pápa vagy egyik utódja teheti meg.”

Határozott igen: a RomeLifeForum múlt pénteki előadásán, Matthew McCusker a SPUC (Társaság a meg nem született gyermekek védelméért) igazgatóhelyettese rámutatott a legfontosabb tanbeli hibákra Ferenc pápa Amoris Laetitia buzdításában. Idézet: „Az Amoris Laetitia tartalmaz-e olyan kijelentéseket, amelyek ellentmondásosak vagy aláássák az Egyház megváltoztathatatlan tanítását? A válasz, amit adni kell erre a kérdésre egy határozott ’igen’.”

Az Amoris Laetitia nem felel meg az Evangéliumnak: McCusker idézi az Amoris Laetitia Nr 297 pontját: „Senkit sem lehet elítélni örökre, mert az Evangéliumnak nem ez a logikája!” Így folytatja: „Nagyon nehéz értelmet adni ezeknek az állításoknak, mert természetesen mi is tudjuk, hogy éppen az Evangéliumban Urunk maga beszél többször annak a lehetőségéről, hogy az emberek örökre elítéltetnek (Az angol kifejezést talán ez adja vissza, értelmileg a kárhozat is ideillene. A ford.) a bűn eredményeként.”

Hűség a bűnben: a RomeLifeForum múlt pénteki beszédében Matthew McCusker, a SPUC (Társaság a meg nem született gyermekek védelméért) igazgatóhelyettese hivatkozott az Amoris Laetitia dokumentumra, ahol egy második szövetséget (second union) mutatnak be. Idézet: „idővel megerősödik, új gyermekkel, bevált hűséggel, nagylelkű önátadással, keresztény elköteleződéssel abban a tudatban, hogy ez szabálytalan és nehezen visszaállítható anélkül, hogy a lelkiismeret ne érezné, hogy az egyik fél új bűnökbe esik.” McCusker megjegyzése: „Emlékezzünk arra, hogy itt egy házasságtörő szövetségről beszélünk, ami közvetlenül sérti a hatodik parancsolatot, és a mi Urunk szavait, amit az Evangéliumban rögzítettek.”

Jótékony házasságtörés? Az Amoris Laetitia arra is utal, hogy – idézet – „a jó gyerekek szenvednek”, ha elvált és újraházasodott emberek élnek együtt a gyerekek kedvéért, de teljes önmegtartóztatást tapasztalnak. McCusker megjegyzése: „Azt feltételezni, hogy a gyermekek azért szenvednek, mert a szülők tiszta életet élnek, egyértelműen arra utal, hogy néha hasznos lehet a gyerekeknek, ha a szülők továbbra folytatják a paráználkodást.”

Hibás idézetek: McCusker megjegyzi, hogy az Amoris Laetitia idézeteket használ a Familiaris consortio és Gaudium et spes enciklikákból, ahol házaspárokról van szó, és ezeket alkalmazza a házasságtörők esetére is.

Vajon Isten kéri-e, hogy bűnt kövessünk el? Az Amoris Laetitia szerint lehetnek olyan helyzetek, amelyek ellentmondanak a keresztény házasságnak, amit úgy lehet elismerni, mint „amit Isten maga kér”. McCusker véleménye: „Úgy tűnik, hogy a dokumentum arra utal, hogy vannak olyan esetek, amikor Isten azt kéri valakitől, egy adott helyzetben, hogy tegyen meg valamit, ami objektíve rossz.”

A teljes előadás szövege angolul elolvasható itt, a rövid összefoglaló a GLORIA TV NEWS adásaiból származik.


[1] A nyilvános bűnös (lat. peccator publicus): közismerten bűnös állapotban – halálos bűnben – élő katolikus, akiről köztudott, hogy állapotán nem akar változtatni. – Az Egyháznak tagja marad, kiközösítés nem sújtja, de jogai korlátozottak, mert magatartása miatt becsületét vesztette. Ősidők óta a leggyakoribb nyilvános bűnös a gyilkos, a házasságtörő és a hittagadó. A bűn nyilvános volta miatt a régi egyházfegyelem szerint a bűnbánattartásnak is nyilvánosnak kellett lennie, aminek legfőbb aktusai nagyböjtben voltak. – A hatályos jog szerint a megátalkodott nyilvános bűnös nem áldozhat, nem lehet egyházi esküvője, nem részesülhet a betegek kenetében és temetésben (CIC 1983:915, 1007, 1184.k.). (A szerk.)

Létrehozva 2016. május 14.