Közösségben – de nem boldogan – Ferenc pápával

A hívő katolikusok számára Ferenc pápasága olyan volt, mintha egy nehézsúlyú bajnokkal próbálnának túlélni 12 menetet. Tekintsünk át néhányat az ütések közül:

  • “Ki vagyok én, hogy ítélkezzek?”
  • “Szaporodnak, mint a nyulak”
  • “A vallások sokféleségét Isten akarja”
  • “Az abortuszpárti politikusokkal való összebújás”.
  • Szégyenteljes alku a Kínai Kommunista Párttal
  • James Martin atya munkájának támogatása
  • A botrányos Pápai Élet Akadémia kinevezései

És ez csak a fejem tetején van! Biztos vagyok benne, hogy még sokkal többet is fel tudna sorolni. Kilenc évnyi pontifikátus után a legtöbben közülünk legalább egy kicsit szédelegnek.

Ez a méltatlan helyzet igazi lelkiismeret vizsgálathoz vezethet. Katolikusként arra vagyunk előre programozva, hogy tiszteljük, sőt, kedveljük pápáinkat. De ha őszinték akarunk lenni, Ferencet nehéz akár szeretni, akár tisztelni. A hagyományos és ortodox katolikusokkal szembeni ellenszenve azt jelzi, hogy ez az érzés kölcsönös. Ez az ellenszenv vezet az elkerülhetetlen kérdéshez: hogyan lehet egy katolikus közösségben a pápával, ha nem akar vele semmit sem kezdeni?

Ez nem akadémikus kérdés. A katolikus egyház mindig is hangsúlyozta a Rómával való közösség fontosságát. A kereszténység legkorábbi napjaitól kezdve Rómát tekintették az egyház világméretű egységének központjának. Szent Péter utódjával közösségen kívül lenni annyit jelentett, mint elszakadni Krisztus testétől. Ugyanakkor hűséges katolikusnak lenni azt jelenti, hogy az ember kitartóan ragaszkodik az Egyház tanításaihoz, ahogyan azokat a Szentírás és a Hagyomány útján átadták nekünk. Mi történik tehát, ha olyan valakivel kell közösségben lennünk, aki azon dolgozik, hogy felforgassa ezeket a tanításokat?

Ahhoz, hogy feloldjuk ezt a nyugtalanító paradoxont, meg kell értenünk, mit jelent “közösségben lenni”. Először is, ez nem azt jelenti, hogy “egyetértünk” valakivel minden szempontból. Végül is minden gyakorló katolikus jelenleg közösségben van a világ összes többi gyakorló katolikusával, és garantálom, hogy ezeknek a több millió katolikusnak nagyon eltérő nézetei vannak politikáról, gazdaságról, kultúráról és egy sor más témáról. És ami még ennél is lényegesebb, sok gyakorló katolikus valószínűleg eretnek nézeteket vall. El tudom képzelni, hogy például nagyon sok katolikus van, akik, ha megkérdeznék őket, hogy mi a Szentháromság, akkor tudatlanságból vagy félreértésből valójában eretnek válaszokat adnának. De ettől még közösségben vagyunk.

Mit jelent tehát az, hogy “közösségben vagyunk“? A látható egyház látható elismerését jelenti. A protestantizmus láthatatlan egyházában nincs igazi fogalma a “közösségben vagyok” fogalmának. Egy protestáns egyszerűen abba az egyházba jár, amelyik a legjobban tetszik neki, és ha már nem tetszik neki, akkor elmegy, és egy másikba jár. Egyszerűen csak látható tagja a hasonló gondolkodású hívők helyi közösségének, miközben az éteri “láthatatlan egyházban” marad.

A teljes cikk elolvasható itt.

Létrehozva 2022. december 15.