Lelki barátság 300 szóban

Egy barátommal nemrég arról beszélgettünk, hogy milyen nehéz megpróbálni világosan és tömören elmagyarázni azokat a témákat, amelyeket ezen a blogon tárgyalunk, úgy, hogy a beszélgetés különböző aspektusainak igazságot szolgáltassunk. Miután egy kicsit gondolkodtam rajta, úgy döntöttem, hogy megpróbálom 300 szóban elmagyarázni, miről is van szó, mégpedig úgy, hogy személyes, reményteli, őszinte legyen az akadályokat illetően, és legyen kapcsolatban a tágabb keresztény hagyománnyal.

(Valójában a Microsoft Word szerint ez az írás angolul csak 297 szó.)

Még egyetemistaként életbevágó élmény volt számomra  olvasni Aelred of Rievaulx kis értekezését A lelki barátságról. Aelred, egy 12. századi ciszterci apát ragaszkodik ahhoz, hogy a barátságról alkotott meggyőződésünket a Szentírással kell tesztelnünk. Az értekezés egy párbeszédekből álló sorozat, melyben három szerzetes csatlakozik Aelredhez, hogy keresztény hitük fényében vizsgálják meg a barátságról alkotott elképzeléseiket.

Aelred egyik felismerése nagy hatással volt rám. Rámutat, hogy a barátság közös célokon alapul, és különbséget tesz a barátság különböző fajtái között: hús-vér barátság, amely a közös örömszerzésen alapul; világi barátság, amely a kölcsönös előnyökön alapul; és a lelki barátság, amely a közös tanítványságon alapul.

A párbeszédek segítettek meglátni, hogy bár a keresztény tanítványság értékes, de nem kell magányosnak lennie. A mi kultúránk nagyon is a szexhez ragaszkodik, de a szex és a romantika nem ugyanaz, mint a szeretet. A keresztény szeretet sem azonos a kultúránkban elterjedt alkalmi barátsággal (a Facebook arról tájékoztat, hogy jelenleg 554 „barátom” van).

Aelred ragaszkodik ahhoz, hogy ellentétben oly sok mai barátság múlandóságával, a Krisztusban élő barát „állandóan szeret” (Péld 17,17). Ő és a többi szerzetes megvitatja, hogyan válasszunk és ápoljunk tartós és Krisztus-központú barátságokat.

Meleg tinédzserként felnőve az egyháztól csak negatív üzeneteket kaptam. Kultúránkban a legtöbben – köztük sok keresztény is – a romantikus és szexuális szerelmet tartják a szeretet legfontosabb formájának. De Isten megtiltotta az általam vágyott szexuális és romantikus szerelmet. Csak nem akartak a hidegben hagyni?

Aelred segített meglátnom, hogy a Krisztus iránti engedelmesség többet kínál számomra, mint a szex és a romantika tagadása. A Krisztus-központú, tisztaságban élő barátságok pozitív és teljesíthető – bár időnként kihívást jelentő – utat kínáltak a szentség felé.

A cikk forrása angol nyelven

Ajánljuk még: A harmadik út – homoszexualitás a katolikus egyházban (38 perc, magyar felirattal)

Létrehozva 2022. szeptember 18.