Hogyan védekezzünk a munkahelyi pletykák ellen?

A munkahelyeket egy olyan betegség pusztítja, amely kevés figyelmet kap. Ez a „betegség” nem más, mint a pletyka. A más emberekről szóló becsmérlő, lealacsonyító és gyakran megtévesztő információk ismétlésének gyakorlata. Rombolja a kapcsolatokat, rontja az alkalmazottak morálját, és bármely munkahelyi környezetet megmérgezhet.

Karrierem kezdetén az egyik munkatársam, Jennifer sportot űzött a pletykálkodásból. Mindig, amikor vele találkoztam és felmerült valaki másnak a neve, gyakran valamilyen negatív megjegyzést fűzött hozzá, hogy az illető mit mondott rólam. Emiatt több munkahelyi kapcsolatom is feszültséggel telt meg. Miután felmondtak neki, hamar rájöttem, hogy állításainak nagy része hazugság volt, csak ő akart jobb színben feltűnni.

Pál apostolnak az efézusiakhoz írt levelében ezeket az értékes gondolatokat olvassuk: „Semmiféle bomlasztó beszéd ne hagyja el a szátokat, hanem csak akkor szóljatok, ha az jó a szükséges építésre, hogy áldást hozzon azokra, akik hallják.” (Pál levele az efézusiakhoz 4, 29) Íme négy biblikus meglátás ebből a szakaszból és másokból, amelyek segítenek védekezni a pletykák ellen:

Bomlasztó beszéd. Nemrégiben egy rádióinterjún vettem részt. A műsorvezetőt nem ismertem korábbról. Később egy barátom megkérdezte, hogy sikerült a beszélgetés. Ekkor kritizálni kezdtem a műsorvezető stílusát, de Isten Lelke hamar meggyőzött arról, hogy megjegyzéseim bomlasztóak, egészségtelenek és bántóak voltak, melyek aláásták a beszélgetőtársam hitelességét. Megfogadtam, hogy a jövőben vigyázok a nyelvemre.

A munkahelyi pletykák abbahagyása azzal kezdődik, hogy megóvjuk a nyelvünket a rosszindulatú szavaktól. „Aki vigyáz a szájára és a nyelvére, életét őrzi meg a nyomorúságtól.” (A példabeszédek könyve 21, 23)

Építés. Szavaink építőek legyenek mások számára. Nemrég megkérdezett egy barátom arról, hogy ismerem-e Mr. Millst az egyik korábbi munkahelyemről. Egyből eszembe jutott Mr. Mills, aki közvetlenül az egyetem után alkalmazott és szavai olyan építőek és megerősítőek voltak, hogy még arra is rávett, hogy olyan dolgokat is végezzek lelkesen, amelyek korábban nem érdekeltek.

„Mindegyikünk a felebarátja kedvét keresse, mégpedig annak javára és épülésére.” (Pál levele a rómaiakhoz 5,2) Ha meg akarod védeni magad a pletykáktól, képezd magad, hogy másokat építs, ne pedig rombolj.

Csak a szükséges szavak. Évekkel ezelőtt egy új iskola igazgatótanácsában dolgoztam. Egy napon felhívott egy ideges szülő, miután több pletykát hallott az iskola vezetésével kapcsolatban. Kiderítettük, hogy a pletykák forrása egy pletykás anya, aki aránytalanul eltúlozza a történeteket.

„A nyelvet azonban az emberek közül senki sem tudja megszelídíteni, fékezhetetlenül gonosz az, telve halálos méreggel.” (Jakab levele 3, 8) A pletykák és kártékony szavak elkerülése érdekében csak annyit mondj, ami az adott pillanatban szükséges.

Áldás. Egyszer az egyik bolti eladó, ahova járunk vásárolni, bántó és sértő szavakat mondott Kathynek, a feleségemnek. Amikor Kathy felhívta a figyelmet a sérelemre, követelte az eladótól, hogy ismerje el, hogy hibázott. Azonban amikor a feleségem hazatért egyszer csak azt mondta: „Vissza kell mennem a boltba, hogy bocsánatot kérjek az eladótól.” Vissza is ment és szavai feloldották a kettejük között levő feszült helyzetet és áldást hozott a kapcsolatukba.

„Beszédetek legyen mindenkor kedves, sóval fűszerezett, hogy így mindenkinek helyesen tudjatok felelni.” (Pál levele a kolosséiakhoz 4, 6) Ha beszédünket kedvességgell fűszerezzük, akkor megelőzzük a sértett érzéseket, és megóvjuk a pletykák terjedését.

Forrás: keve.org, Monday Manna

Létrehozva 2022. június 11.