Hogyan végezzünk érvényes szentgyónást

Adhattam volna a cikknek azt a címet, hogy Hogyan végezzünk jó gyónást, de ezt a címet olyan gyakran használják, hogy szinte semmit sem jelent. Ezért ebben a cikkben az érvényes gyónásról szeretnék beszélni annak alapján, hogy mit jelent ez a jelző.

ÉRVÉNYES

Az érvényes a latin validus melléknévből származik, ami azt jelenti, hogy van ereje érvényesülni, hogy elérje azt, amit el akartak érni. A szó megmaradt bizonyos beszédformákban, például: Érvényes jelölt volt a különleges erők kiképzésére. A valid tehát hatékonyságot és erőt jelent abban az értelemben, hogy valódi és megéri.

Érvényes gyónás

Az erkölcsteológia és a szentségtan könyveiben az érvényes gyónás kifejezést a bűnbánat szentségének vételére használják, amely a bűnök bocsánatának elnyerése szempontjából hatékony. Általában úgy tartják, hogy ez bizonyos körülmények között történik, melyek könnyen elérhetők: (1) a bűnök megvallása, fajtájuk és számuk szerint, (2) megbánás, amiért megbántottuk Istent, (3) félelem az örök kárhozattól, (4) elhatározás, hogy nem vétkezünk többé és elvégezzük az előírt penitenciát.

Liguori Szent Alfonz azt tanácsolja a gyóntatóknak, hogy ne ítéljék meg ilyen könnyelműen a jóakaratú bűnbánót, hanem tegyék próbára. Ha a pap jól ismerné minden bűn forrását és okát, akkor jól felkészült lenne arra, hogy a bűnbánókat próbára tegye.

De nem minden pap ismer ennyire jól minden bűnt, mert, sajnos, sok minden van a bűnök kapcsán, amit csak az tud, aki elköveti ezeket, még akkor is, ha az, aki elköveti ezeket, tudja a legkevésbé az okokat, hogy miért nem kellene elkövetni ezeket!

Ezért ma még fontosabb, hogy te, aki gyónsz, megfelelően felkészülj, mert nagy valószínűséggel a pap nem tudja, hogyan segítsen neked. Még az is lehet, hogy nem is akar segíteni a felkészülésben.

Szomorú, de igaz, hogy a bűnbánat szentségének modern gyakorlata csúnyán eltorzult katolikus alapjaitól. Miért nem hívják már „bűnbánatnak”. Úgy hívják, kiengesztelődés, mint olyan kifejezést, amely azt sugallja, hogy van valami Istennel összevethető méltóságod, hogy hozzá folyamodjatok. Emellett

a szentséget úgy mutatják be, mint egy önsegítő, a bűntudatot lerakó és az élettel boldogulni akaró szertartást, ami a normális ember számára éppoly vonzó, mintha pszichiáterhez járna: az önmutogatás hiú formája.

Ha ez az, amit keresel, ne olvasd el ezt a cikket. Amit itt írok, az azoknak szól, akik a Mennyországba akarnak jutni. Azok, akik le akarják rakni a bűntudatukat és tovább akarnak élni ebben a világban, az ördög láncait viselik, és sokkal jobb, ha soha nem fogadják el a szentséget ebben a szellemben, minthogy ilyen ördögi gondolkodásmóddal visszaélnének vele.

A gyónás komolyabb, mint egy kórházlátogatás

Mindenkinek sokkal komolyabb dolognak kell tekintenie a gyónási alkalmat, mint a kórházba járást vagy felkeresni az orvost. Ugyanolyan szükségszerűséggel és sürgősséggel kell közeledni a szentséghez, mintha nagyon fájdalmas fogfájásod lenne, ami miatt fogorvoshoz kell menned. Ez nem csak azért van, amit okozhat a léleknek és a testnek – megmenthet az örök kárhozattól -, hanem azért is, mert nagy hatással lehet az örökkévaló sorsodra. Egyes szenteket egyetlen egy gyónás indított el a szentség útján, és örökre megváltoztatta az életüket. Ez a célja ennek a szentségnek, amely a maga módján számodra hatásosabb lehet, mint bármely más szentség a keresztség és a bérmálás után.

Ezért mindannyiunknak minél hamarabb és megfelelő előkészítés után kell elmennünk szentgyónásra. Ha figyelembe vesszük azt, hogy ha nem csináljuk jól, akkor a gyónásunkkal újabb halálos bűnt követünk el és újabb súlyosabb büntetést érdemlünk ki ezen a világon és a pokolban, akkor gondosan fel kell készülnünk. Annál gondosabbnak kell lennünk, minél tapasztalatlanabb vagy balgább a pap, aki a gyónást hallgatja, azért, hogy mindenkinek feloldozást adjon. Liguori Szent Alfonz szerint ez súlyos visszaélés, de a modernista püspökök szigorúan megbüntetnek minden papot, aki megpróbálja megtagadni bárkitől a szentséget, még akkor is, ha rosszul vagy nem megfelelően szolgáltatja ki azt.

Az érvényes gyónás feltétele a kiindulási pont

Az érvényes gyónás feltétele a kiindulási pont, hogy jó legyen a lelkiismeretvizsgálat, amely nélkül nem lehet jó gyónást végezni. Azért mondom, hogy kiindulási pont, mert az érvényes gyónáshoz nem elegendő az ismeret. Komolyan és őszintén kell megbánni is.

A lelkiismeretvizsgálat a modern időkben abból áll, hogy a bűnbánónak adnak egy listát a tíz parancsolatról, melyet talán egy 6. osztályos tanuló szintjén írnak meg, aki megkérdezi saját magát, hogy tett-e valamit a listán szereplő dolgok közül. Ez szörnyű rossz gyakorlat.

A lelkiismeretvizsgálatnak inkább a cselekedet teljes okát, a cselekedetre vonatkozó döntést és a cselekedethez vezető okokat vagy indítékokat kellene vizsgálnia.

A CSELEKEDET

Cselekedet alatt a bűnös cselekedetet értem. Sokan azzal foglalkoznak, hogy hányszor tették meg, de nem a beleegyezés súlyosságával, hogy megtették. Előre megfontolt volt-e vagy spontán, könnyedén vagy heves szenvedéllyel vagy érzelmekkel történt-e. Ártott-e a cselekedet másoknak, olyan körülmények között történt-e a cselekedet, amelyben másokat lejáratott. Általában egy-egy cselekmény sokkal súlyosabb, mint amilyennek látszik; hogy kit bántott meg, mikor történt, és hogy milyen könnyelműséggel vagy súlyossággal történt.

A DÖNTÉS

Tudatosan vagy nem tudatosan követted el. Kívülről jövő vagy belülről jövő érzelmek hatására, hibás ismeretek, téves ítéletek alapján cselekedtél. Nem gyakran fordul elő, különösen manapság, hogy a bűnöket gondolkodás nélkül követik el, ami annak a szokásnak köszönhető, hogy sokan gyakorolják azt, hogy soha nem gondolnak a dolgok erkölcsösségére, soha nem hoznak ítéletet arról, hogy egy cselekedet rossz vagy jó. Ez súlyos vétek, és annak a jele, hogy az ember elbukott a hitben, vagy teljesen elvesztette Isten kegyelmét. Ateistaként élni annyit tesz, mint hitetlennek lenni. De a rosszat rossznak, a jót pedig jónak felismerni azt jelenti, hogy egyedül Isten a jó, és méltó minden szeretetre és engedelmességre.

OKOK VAGY INDÍTÉKOK

Ha könnyelműséggel halálos bűnt követtél el, az nagyon súlyossá teszi azt, mert azt mutatja, hogy egész lelkiismereted elsötétült az örökkévaló dolgokra, mint például a saját üdvösségedre, és az isteni dolgokra, mint például Isten felségére és az iránta való kötelességedre. A könnyelműen elkövetett halálos bűn tehát azt jelzi, hogy a bűnös valószínűleg súlyosan elmulasztja katolikus kötelességeit.

Ha a halálos bűnt nagy és heves szenvedéllyel követted el, az más szempontból is nagyon súlyossá teszi ezt, mert jelzi, hogy akaratod teljesen romlott, és hiányzik belőle az Isten, a felebarát és önmagad iránti szeretet, hogy megfékezd az erőszakos tetteket. Ez erős jele annak, hogy már a cselekmény elkövetése előtt halálos bűnben voltál, más bűnök miatt, vagy ugyanazon bűn miatt, amit korábban elkövettél, de soha nem bántál meg.

Ha ugyanabba a bűnbe estél, ez azt jelzi, hogy még nem tártad fel korábbi vétkeid okait, és valószínűleg soha nem határoztad el szilárdan, hogy megbánod azokat. Ne feledd, nem lehet elhatározni, hogy nem teszel meg valamit, ha még nem érted, miért tetted.

A lelkiismeretvizsgálatnak nagyon szemléletesen őszintének kell lennie. Sokan itt elbuknak, mert valamilyen dologra, személyre vagy alkalomra hárítják a felelősséget. Az ember valójában csak azért vétkezik, mert az ítélőképességét a teremtményekhez való ragaszkodás megrontja úgy, hogy lehetőséget nyit arra, hogy bálványáldozati cselekményeket kövessen el – ebben az esetben saját örök üdvösségének feláldozását -, hogy oltáraiknál hódolhasson.

A BŰNÖK MEGVALLÁSA

A jó lelkiismeretvizsgálatnak tehát a következőket kell tartalmaznia:

  • Azonosítani a bűnök fajtáját és számát
  • Azonosítani a gonoszt, a szeretetet vagy ragaszkodásokat, melyek miatt a bűnre szántad magad
  • Azonosítani azokat az igazságokat, melyeket figyelmen kívül hagysz vagy nem ismersz, melyek megvilágítanák a lelkiismeretedet, hogy azt mondjad, amit tenni készültél, az gonosz volt

Sokkal fontosabb, hogy a bűn fajtáját valld meg, mint a számát, mert a gyóntatónak mindig elmondhatod, hogy a pontos számot nem, vagy csak homályosan tudod. De nem titkolhatod el a bűn fajtáját, bár ez nem jelenti azt, hogy szemléletesen kell leírnod.

A BŰNÖK MEGBÁNÁSA

De ennél az első lépésnél is fontosabb a második: igazán megbánni a bűnödet. Ezt csak úgy lehet elérni, ha alázatosan összeveted, hogy mit tettél, és mit érdemelsz érte. Ebben a lépésben ne is gondolj Isten irgalmára, mert a bűnöd nem érdemel irgalmat. És ha nem bánod igazán, soha nem kapod meg a szentségben megígért kegyelmet.

  • Elmélkedj az örök kárhozatról, melyet minden egyes halálos bűnért kiérdemeltél, vagy amit minden egyes bocsánatos bűnnel kockáztatsz.
  • Gyászolj szívedben és lelkedben, amíg ez erős és égető bűntudatot nem vált ki bűneid miatt, akár sírsz, akár nem. Ezt csak úgy érheted el, ha felismered, hogy a bűn egy Végtelen Felségű Istent sért, és amilyen magas az Ő Felsége, olyan mély a büntetés az ellene való lázadásért.

Nem véletlenül hívják a megfelelő bánat kifejezését bűnbánatnak, a latin contrition [porrá zúzni] igéből. A lelkiismeretvizsgálat során arra kell törekedni, hogy szétzúzzuk a büszkeséget, ledöntsük belső bálványainkat, és hatalmas bánatban törjön ki a lelkünk, amiért ilyen rosszat tettünk, ilyen könnyen, ilyen hanyagul, ilyen gyorsan, ilyen könnyelműen. Ehhez alaposan fel kell ismerni, hogy valójában semmi érdemlegeset nem tehetünk, hogy az egyetlen dolog, ami az erkölcsi rendben valóban a mi művünk, az a bűn. Hogy a szent angyalokhoz képest valóban egy rakás mocsok vagyunk Isten kegyelme nélkül, amely Isten szent fiaivá változtat bennünket. Hogy magunktól nem tudunk bűnbánatot tartani vagy erényt gyakorolni Isten segítsége és kegyelme nélkül.

A bűnbánat tehát magában foglalja a könyörgés imáját, amelyet alázatosan, mint egy koldus a halál küszöbén, a végtelen igazságosság Istenének trónja előtt mondanak el, aki nem fogad el mentséget. Az irgalomról terjesztett hamis képekkel ellentétben nem kaphatsz irgalmat, hacsak nem követelsz magadnak igazságot, ha nem ítéled meg igazságosan, hogy mit tettél és mire vagy méltó.

FÉLELEM A KÁRHOZATTÓL

Ezért a bűnbánat nem létezhet és nem fakadhat fel a lélekben az örök kárhozattól való FÉLELEM nélkül. Félelem az ÖRÖK kárhozattól és félelem az örök KÁRHOZATTÓL. Mindháromra szükség van. A félelem érzésének és érzelmének meg kell lennie, a puszta értelmi felismerés soha nem fog bűnbánatot kiváltani. A kárhozatra kell tekintenie, nem csak egy feddésre. Ez azt jelenti, hogy már most kell félni a pokoltól. Ha nem félsz a pokoltól, akkor már valószínűleg halálos bűn állapotában vagy, és ennek vészcsengőnek kell lennie a lelkedben. Figyelembe kell venni a pokol örökkévalóságát, mert a végtelen Isten megsértésének súlyosságát nem lehet érzékelni, hacsak nem ismerjük el az ezért járó örökkévaló büntetést arányosnak és igazságosnak. Ez azt jelenti, hogy minden gyónás előtt a pokolról kell elmélkedni.

SZILÁRD ÍGÉRET AZ ÉLET MEGVÁLTOZTATÁSÁRA

Az érvényes gyónás végső oka az, hogy amikor gyónásra készülsz, már elhatároztad, hogy soha többé nem vétkezel. Ha nincs meg ez a szándékod, NE menj el gyónni, mert akkor a csalás halálos bűnét követed el.

Ez a fajta hamis, halálos bűn nagyon gyakori, mert nagyon sokan azért gyónnak, hogy megszabaduljanak a bűntudattól, nem pedig a bűnt előidéző vétektől vagy magától a bűntől.

Ennek a felajánlásnak magában kell foglalnia, hogy soha többé ne kövessük el a bűnt, hogy jóvátegyük a bűnt, hogy helyrehozzuk azt az igazságtalanságot, melyet mások szenvedtek el a bűnünk vagy rossz példánk miatt. Ha ezek közül bármelyikben kudarcot vallunk, és valószínűleg nem is bánjuk igazán a bűnünket, akkor csak arra akarjuk használni a szentséget, hogy úgy tegyünk, mintha többé nem lennénk bűnösek a bűneink miatt.

Ne csapjuk be saját magunkat. Ha nem tudjuk, hogy miért vétkeztünk, ha nem ismerjük fel azokat a tévedéseinket, melyek lehetővé tették, hogy felmentsük magunkat, hogy elkövethessük a bűnt, ha nem ismerjük elég jól az erkölcsi törvényt ahhoz, hogy felismerjük azokat a bűnöket, amelyek a bűnünkhöz vezettek, akkor nem lehet szilárd ígéretünk.

Ez az ELSŐDLEGES ok, amiért az embernek egy szent papot kell találnia gyóntatójául, mégpedig tanult papot. Ez a kombináció nagyon ritka, de jobb egy szent pap, aki tudatlan, mint egy tanult pap, aki nem szent. Mert az utóbbi mentegetőzni fog, míg az előbbi keményebb elégtételt ad. Amikor a gyóntatószékben vagyunk a pappal, akkor kérjünk tanácsot, hogyan ígérjük meg szilárdan, hogy ne kövessünk el bűnt újra, és könyörögjünk neki, hogy győzzön meg bennünket erről, különben ne fogadjuk el a feloldozást, hanem inkább mondjuk meg neki, hogy nem vagyunk erre felkészülve.

Ha helyesen járulunk a bűnbánat szentségéhez, akkor kegyelmi csodát kapunk, bűneink bocsánatát és lelkünk megújítását az örök életre. Ha a feloldozáskor szívünkben kérjük Krisztustól az erényeket, hogy soha többé ne vétkezzünk, különösen a bűneinkkel ellentétes erényeket, akkor ezeket az erényeket is visszakapjuk, a bűn miatti bánatunk és a bánatunk arányában, hogy megbántottuk Őt, aki maga a végtelen Szeretet.

A bűnbánat helyesen fogadott szentsége tehát a sátán legnagyobb ellensége.

Használjátok gyakran, használjátok jól.

A HELYES BŰNBÁNAT

Istenem, teljes szívemből bánom, hogy megbántottalak Téged,
És gyűlölöm minden bűnömet, nem csak azért, mert általuk
örök kárhozatot érdemlek a pokolban,
de leginkább azért, mert megbántottalak Téged,
aki végtelenül jó vagy és méltó minden szeretetre.
Ezért, bízva a Te kegyelmedben, szilárdan ellene mondok a bűnnek,
kerülöm a bűnre vezető alkalmat
és bűnbánatot tartok. Ámen.

Forrás angol nyelven

Létrehozva 2023. május 31.