Békességben élni

A Monday Manna 2016 karácsonyi számában röviden ismertettem Ken Sande Béketeremtők – A konfliktusmegoldás bibliai megközelítése című hiánypótló könyvét (Harmat Kiadó, 2015). Az elmúlt szemeszterben teológus hallgatókkal dolgoztam fel a könyvet a ’Konfliktuskezelés az egyházban szervezetelméleti megközelítésben’ nevű szemináriumi tárgy keretében.

A kurzus résztvevői örömmel vették a gyülekezetekben egyre gyakrabban előforduló és egyre durvább konfliktusokkal való őszinte szembenézést és valódi megoldásukat támogató bibliai alapú és nagyon gyakorlati tanácsokat. Ha a teológusok bevallják, hogy számos konfliktus veszi körül őket, mennyire inkább kellene elismernünk, hogy a konfliktusok megmérgezik a legszorosabb kapcsolatainkat és szervezeteink légkörét.

Az említett, Dicsőség és békesség című Mannában felsoroltam jó néhány gyakorlati kérdést, amelyekre a könyv őszinte, nem sablonos, olykor nagyon nehezen megvalósíthatónak tűnő, de minden esetben jól alkalmazható választ ad. Ugyanakkor Sande nem csak egyes részkérdésekre keresi a választ. Úgy építi fel könyvét, hogy a három-három fejezetből álló négy főrész egy-egy kulcskérdést vet fel és ezekből egy-egy alapelvet fogalmaz meg:

  1. Hogyan szerezhetek dicsőséget Istennek ebben a helyzetben? – Dicsőítsd Istent!
  1. Hogyan vállalhatnék felelősséget a konfliktus kialakulásában játszott szerepemért úgy, hogy azáltal láthatóvá váljék, hogy Krisztus munkálkodik az életemben? – Távolítsd el a gerendát a saját szemedből!
  1. Hogyan mutathatok rá arra, hogy a másik fél milyen szerepet játszott a konfliktus kialakulásában? – Szelíden igazítsd helyre a másikat!
  1. Hogyan tehetek bizonyságot Isten megbocsátásáról, és járulhatok hozzá egy ésszerű megoldás kidolgozásához? – Menj, és békülj ki!

Az egyes alapelvek megvalósításához számos gyakorlati tanácsot ad a szerző. Ezekre a rövid terjedelem miatt itt nem tudunk kitérni, érdemes azonban egyénileg vagy baráti körökben őszintén feltenni kérdéseinket és tanulmányozni ezeket a javaslatokat.

A Biblia meglepő nyíltsággal sok helyen beszél a konfliktusokról. Pál apostol például a 2. Korinthusi levelében egy nagyon elmérgesedett helyzettel kapcsolatban foglal el kemény álláspontot. Az apostol azonban nem csak inti a veszekedőket, hanem bátorítja is őket: „a szeretet és a békesség Istene veletek lesz” (2Kor 13,11).

Örömmel olvassuk, hogy Pál Istent a szeretet és a békesség Istenének nevezi, hiszen be kell ismernünk, hogy mi sok esetben képtelenek vagyunk szeretni, ráadásul képtelenek vagyunk még azokkal is békességben élni, akiket különben szeretnénk szeretni. Annak is nagyon örülünk, hogy ki jelenti az apostol, hogy a békesség Istene velünk lesz. A rövid idézet azonban az „akkor” szóval kezdődik. Az ígéret tehát feltételhez, ráadásul öt feltételhez van kötve:

  1. „örüljetek”
  2. „állítsátok helyre a jó rendet magatok között”
  3. „fogadjátok el az intést”
  4. „jussatok egyetértésre”
  5. „éljetek békességben” (az idézet igevers első fele).

A békesség Istene akkor lesz csak velünk, ha teljesítjük a roppant kemény feltételeket? Az „akkor” szó szerint igen. Be kell vallanunk, hogy képtelenek vagyunk teljesíteni ezeket. Hogy várható el tehát tőlünk, hogy örüljünk, helyreállítsuk a rendet, elfogadjuk az intést, egyetértésre jussunk, békességben éljünk – miközben a békesség Istene nincs köztünk? Azért várható el, mert Isten feltétel nélkül megbékélt velünk: „mikor ellenségei voltunk megbékéltetett minket az Isten önmagával Fia halála által” (Róm 5,10).

A KEVE Társaság a CBMC International és az Europartners társszervezete

Forrás: keve.org, Monday Manna

Létrehozva 2017. augusztus 15.